اینجانب جواد امین منصور دیپلمات پیشین در نهادهای بین‌المللی افتخار دارم که با راه‌اندازی یک تارنمای رسمی نظرات، مقاله‌ها، کتاب‌ها و سایر نوشته‌های خود را برای بهره‌برداری به علاقمندان گرامی به‌ویژه کارشناسان، محققان و پژوهشگران رشته‌های علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، حقوق بین‌الملل، محیط‌زیست، منابع طبیعی، اقتصاد، علوم اجتماعی و … عرضه کنم. مطالب ارایه‌شده در تارنما حاصل تجربیات و دانشی هرچند اندک است که با مطالعه و نیز فعالیت مستمر به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در رابطه با نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی بدست آمده و طی چند دهه گذشته توسط ناشران به چاپ رسیده است. از فرصت استفاده کرده ضمن عرض درود و سلام و ابراز تشکر از کلیه بازدیدکنندگان، دعوت می‌کنم که نظرهای خود را در مورد کتاب‌ها و مقاله‌ها از طریق سازوکار تماس در این تارنما با اینجانب درمیان بگذارند تا در جهت اصلاح آن اقدام نمایم.

      اینک به‌معرفی خود می‌پردازم تا بازدیدکنندگان محترم آشنایی بیشتری با نویسنده کسب کنند.

      اینجانب متولد سال 1338 بوده، به دو زبان فارسی (گویش مادری) و انگلیسی تسلط داشته و با زبان‌های فرانسوی و عربی آشنایی دارم. در طول مدت تحصیلات موفق شدم که مدارک زیر را از دانشگاه‌های معتبر اخذ نمایم:

  • دکترای تخصصی در رشته روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران؛
  • کارشناسی ارشد دولت و سیاست (علوم سیاسی) از دانشگاه سنت‌جانز نیویورک؛
  • گواهینامه حقوق بین‌الملل از دانشگاه سنت‌جانز نیویورک؛
  • کارشناسی روابط دیپلماتیک از دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امورخارجه؛
  • کاردانی رشته برق از دانشگاه خواجه نصیر طوسی.

      اینجانب سابقه بیش از 30 سال فعالیت دیپلماتیک در وزارت امور خارجه را با تمرکز بر دیپلماسی چندجانبه (سازمان‌های بین‌المللی) به ویژه در زمینه‌های توسعه پایدار، حقوق بین‌الملل محیط‌زیست و انرژی دارم. در این مدت، در ظرفیت‌های ملی و منطقه‌ای در نشست‌های بین‌المللی متعددی در بیش از 80 کشور جهان بویژه در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک و دفتر اروپایی سازمان ملل متحد و سایر نهادهای تخصصی بین‌المللی در ژنو شرکت کرده و به فراخور دستورکار گردهمایی‌ها در مباحث مشارکت فعال داشته‌ام. همچنین با مدیریت برخی نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ازجمله کمیسیون توسعه پایدار ملل متحد در نیویورک، هشتمین کنفرانس دولت‌های متعاهد کنوانسیون رامسر در والنسیای اسپانیا، کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و تعدادی از نشست‌های کنفرانس توسعه و تجارت ملل متحد در ژنو سوییس در فرآیندهای تصمیم‌گیری بین‌المللی فعالیت موثر داشته و از تجربیات ارزشمندی برخوردارم.

      به‌منظور انتقال دانش و تجربیات خود، بتدریج مقاله‌های متعددی حول محورهای مطرح و تخصصی درحوزه روابط بین‌الملل به رشته تحریر درآورده که در فصل‌نامه‌های معتبر علمی – پژوهشی کشور چاپ شدند. تاکنون دو کتاب با عناوین: «سیر تحولات در موافقت‌نامه‌های محیط‌زیستی بین‌المللی: رژیم‌های پایبندی و اجرا» در سال 1390 و «توسعه پایدار و محیط‌زیست در سیاست خارجی ایران» در سال 1400 به قلم اینجانب به چاپ رسید. دومین کتاب درچارچوب آینده پژوهی است و مطالعه آن به محققان و دانش‌پژوهان علاقمند به تحقق توسعه پایدار و حفاظت از محیط‌زیست در کشور و جهان توصیه می‌شود.

      دارنده این تارنما طی مراسم روز جهانی تالاب‌ها درسال 1391، به‌دلیل نگارش مقاله‌ها و ایراد سخنان متعدد در مجامع داخلی و خارجی در زمینه ابعاد بین‌المللی تالاب‌ها و نیز عضویت فعالانه در هیات رییسه‌ هشتمین کنفرانس دولت‌های متعاهد کنوانسیون رامسر درخصوص تالاب‌ها در شهر والنسیای اسپانیا، لوح «قهرمان تالاب‌ها» را دریافت کردم. همچنین طی سال‌های اخیر در وبینارهای متعددی پیرامون مذاکره و فرآیندهای تصمیم‌گیری در نهادهای بین‌المللی، توسعه پایدار، ابعاد محیط‌زیستی همکاری و امنیت درخلیج فارس، حقوق بین‌الملل محیط‌زیست، عوامل ناملموس موثر بر دیپلماسی در نهادهای بین‌المللی و غیره سخنرانی کردم.

      وفق روال اداری در وزارت امور خارجه، درطول مدت فعالیت دیپلماتیک خود، علاوه بر ماموریت‌های چندروزه و چندهفته‌ای بی‌شمار در نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، در دوره‌های سه تا چهارساله به‌ترتیب در موقعیت‌های دبیردومی، رایزن سومی، رایزن اولی و معاونت در دفاتر نمایندگی ایران نزد سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی در شهرهای نیویورک و ژنو خدمت کرده و در مهرماه 1399 به مقام بازنشستگی رسیدم. به‌دنبال آن، در سال 1400 به‌عنوان مشاور شهرداری در امور بهره‌برداری مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان فعالیت کرده و سندپروژه و شیوه‌نامه بهره‌برداری از آن سازه بزرگ ماندگار و باشکوه را تهیه و ارایه نمودم.

      اینجانب امیدوارم که بتوانم در آینده به‌معرفی هرچه بیشتر ماموریت‌ها و مسولیت‌های نهادهای بین‌المللی بپردازم تا دیدگاه واقع‌بینانه‌تری نسبت به نهادهای بین‌المللی و سیر تحول در موضوع‌های در دستور کار آنان در کشور بوجود آید. از نظر دارنده این تارنما، بسیاری از تصمیم‌ها و عملکردهای نادرست در کشور ایران ناشی از وجود دیدگاه‌های ناپخته و نسنجیده و غیرکارشناسی از روابط بین‌المللی و سازوکارهای درست اندرکار آنست. از اینرو، بر دیپلمات‌ها و اساتید محترم دانشگاه‌ها فرض است که با راه‌انداختن پویش‌های گسترده به‌منظور افزایش آگاهی، واقعیت‌ها و راه‌حل‌ها برای مقابله با چالش‌های ملی و جهانی درحال و آینده را به مردم کشورمان به ویژه مسئولان کشور منعکس کنند.

با احترام؛

جواد امین‌منصور